În această lună, în ziua a douăzeci şi opta, pomenirea preacuviosului nostru
părinte Efrem Sirul.
Acest astru strălucitor al Bisericii a răsărit în Orient în îndepărtata cetate
Nisibe (Mesopotamia) prin anul 306. Încă din fragedă tinereţe fu alungat din
casa părintească de către tatăl său - preot păgân - din cauză că iubea Religia
Creştină. Fu primit de Sfântul Episcop Iacob (prăznuit în 13 ianuarie) care îl învăţă să
iubească virtuţile şi să se dedice neîncetat meditării asupra cuvântului lui
Dumnezeu. Învăţătura Sfintei Scripturi aprinse în el o flacără care îl făcu să
dispreţuiască bunurile şi grijile acestei lumi pentru a-şi înalta sufletul către
bucuria bunurilor cereşti. Credinţa şi încrederea sa în Dumnezeu, de neclintit
precum muntele Sionului, îl făcură să adopte un mod de viaţă nemaipomenit. Avea
o curăţenie a trupului şi a sufletului care depăşea limitele naturii umane şi
care îl făcea să ţină sub stăpânire toate mişcările sufletului său, nelăsând
nici un gând urât să se iţească în mintea sa. La sfârşitul vieţii sale
recunoştea că nu a vorbit niciodată de rău pe nimeni şi nici nu a lăsat să scape
din gura lui o singură vorbă fără noimă.
Lepădându-se de toate, precum Apostolii, luptându-se ziua cu foamea şi
noaptea cu somnul, învăluindu-şi faptele precum şi vorbele în sfânta smerenie a
lui Hristos, primi de la Dumnezeu harul căinţei şi al lacrimilor neîncetate,
într-o asemenea măsură încât el ocupă în Corul Sfinţilor locul ales de "dascăl
al căinţei". Printr-o minune ce se face cunoscută doar celor care se jertfesc cu
totul Domnului, ochii săi fuseseră transformaţi în două izvoare nesecate de
lacrimi. Ani întregi, zi şi noapte, aceste ape luminoase, purificatoare şi
purtătoare de sfinţenie, acest al doilea botez al lacrimilor, nu încetară să
curgă din ochii săi, transfigurându-i faţa într-o sclipire limpede, în care se
oglindea prezenţa lui Dumnezeu. Plângea fără încetare pentru păcatele sale sau
ale oamenilor, şi uneori, când se lăsa purtat de contemplarea minunăţiilor pe
care Dumnezeu le-a făcut pentru noi, plânsul său se preschimba în lacrimi de
bucurie. Ca un cerc misterios, în care nu ne putem da seama unde e începutul
nici sfârşitul, gemetele năşteau în el lacrimile ; lacrimile, năşteau
rugăciunea ; rugăciunea năştea propovăduirea, care era întreruptă de noi
tânguiri. Citind încântătoarele sale discursuri despre căinţă sau descrierile
atât de realiste ale Judecăţii de Apoi, chiar şi inimile cele mai împietrite nu
pot să nu se înmoaie. Pentru multe generaţii şi până în ziua de azi, lecturile
din Sfântul Efrem au făcut să curgă multe lacrimi, deschizând păcătoşilor calea
pocăinţei şi a creştinării.
La ceva timp după Botezul său, pe la vârsta de 20 de ani, Efrem se retrase în
pustiu, fugind de agitaţia oraşului pentru a sta de vorbă în linişte cu Dumnezeu
şi pentru a trăi în preajma Îngerilor. Trecea dintr-un loc în altul, neînrobit
de nimic, îndreptându-se într-acolo unde îl conducea Duhul Sfânt, spre ajutorul
lui şi al fraţilor săi. Astfel ajunse în cetatea Edesa în pelerinaj, fiind în
căutarea unui om sfânt cu care să ducă o viaţă de călugărie. Întâlnind în calea
sa pe o femeie desfrânată, el se prefăcu atunci că îi acceptă propunerile şi,
spunându-i să îl urmeze, o conduse spre piaţa publică, în loc să caute un loc
retras potrivit păcătuirii. Prostituata îi atrase atenţia : "De ce mă aduci
aici ? Nu te ruşinezi să te vadă lumea ?" Sfântul îi răspunse : "Nefericito, te
temi de ochii oamenilor : de ce nu te temi de privirea lui Dumnezeu care vede
totul şi care va judeca în ultima zi faptele noastre şi gândurile noastre cele
mai ascunse?". Cuprinsă de teamă, femeia se căi şi se lasă condusă într-un loc
care să fie de ajutor mântuirii ei. După câţiva ani petrecuţi în Edesa Sfântul
Efrem se întoarse să trăiască în pustiu. Cum auzise laudele aduse virtuţilor
Sfântului Vasile, Dumnezeu îi arătă într-o revelaţie că Episcopul Cezareei se
asemăna cu o coloană de foc care unea pământul cu cerul. Fără să mai zăbovească,
Efrem plecă spre Capadocia. Ajunse în Cezarea în ziua Bobotezei şi intră în
biserică în momentul în care era oficiată Sfânta Liturghie. Deşi nu înţelegea
greceşte, fu cuprins de admiraţie văzându-l pe marele Episcop propovăduind, căci
vedea un porumbel alb pe umărul acestuia, care îi şoptea la ureche cuvinte
dumnezeieşti. Acelaşi porumbel îi vesti Sfântului Vasile prezenţa în mulţime a
umilului ascet sirian. Trimise după el, vorbiră câteva minute în Altar şi, ca
răspuns la cererea lui, primi de la Dumnezeu ca Efrem să vorbească dintr-odată
în greceşte ca şi cum ar fi cunoscut această limbă dintotdeauna. Apoi îl ordonă
Diacon, şi îl lăsă să plece în patria lui.
În acele timpuri începu un lung şir de războaie între Romani şi Perşi (între
338 şi 387), în tot regatul persecuţii fără îndurare fură organizate împotriva
creştinilor, consideraţi drept aliaţi ai romanilor. Aflând în pustiu de
suferinţele fraţilor săi, Sfântul Efrem se întoarce atunci la Nisibe pentru a le
veni în ajutor prin faptele şi cuvintele sale. Încă din copilărie îi fu revelată
chemarea lui Dumnezeu, printr-o viziune cu o viţă de vie roditoare crescând de
la gura sa şi umplând întreg pământul. Toate pasările cerului veneau să se aşeze
şi să se îndestuleze din fructele sale şi cu cât ciuguleau mai mult cu atât via
se umplea de struguri. Harul Duhului Sfânt îl umplea cu o asemenea abundenţă
încât atunci când se adresa poporului limba sa nu mai prididea să profereze
gândurile cereşti pe care i le inspira Dumnezeu, şi părea ca prins de bâlbâială.
De aceea adresa lui Dumnezeu această rugăciune surprinzătoare : "Reţine, Doamne,
valurile harului tău!".
Când nu se ocupa cu învăţatul altora pentru a întări credinţa împotriva
păgânilor şi ereticilor, se punea cu umilinţă în serviciul tuturor, ca un
adevărat diacon, asemeni lui Hristos care s-a făcut "slujitorul" nostru.
Astfel, smerindu-se, refuza mereu înălţarea la Preoţie. Virtuţile sale,
rugăciunea sa, roadele contemplărilor şi meditărilor sale, tot harul pe care i-l
dădea Dumnezeu, nu îl păstra pentru el însuşi, ci împodobea cu el Biserica,
Mireasa lui Hristos, ca o coroană de aur bătută cu pietre scumpe. La asediul
oraşului Nisibe în 338, oraşul fu eliberat datorita rugăciunii sale şi a
Sfântului Iacob. Dar după mai multe războaie, căzu în final în mâna crudului
suveran al Perşilor, în 363. Refuzând să trăiască sub dominaţie păgână, Sfântul
Efrem şi mulţi alţi creştini plecară atunci spre Edesa. Îşi petrecu acolo
ultimii zece ani din viaţă, şi - pentru a continua opera începută în şcoala de
exegeză fondată la Nisibe de Sfântul Iacob - propovăduia la Şcoala din Edesa,
care fu numită "Şcoala Perşilor". Atunci a redactat cea mai mare parte a
admirabilelor sale lucrări, în care cunoaşterea pe care o avea într-ale celor
ale lui Dumnezeu şi ale Sfintelor Dogme îmbrăcă podoaba de splendoare a unei
limbi poetice inegalabile. Se spune că ar fi compus în grai sirian peste trei
milioane de versuri : comentarii ale aproape tuturor cărţilor Sfintei Scripturi,
tratate împotriva ereziilor, Imnuri închinate Raiului, Fecioriei , Credinţei,
marilor Minuni ale Mântuitorului şi ale Sărbătorilor Anului. Mare parte din
aceste imnuri a servit la compunerea Cărţilor Liturgice ale Bisericii de limbă
siriană, de unde numele care i s-a dat de "Liră a Sfântului Duh" şi "Doctor al
universului". Alte tratate, foarte numeroase, ne-au fost transmise în greceşte.
Ele vorbesc cu precădere de căinţă, asceză şi virtuţile călugăriei.
După ce a organizat ajutoarele în cetate în vremea foametei din 372, Sfântul
Efrem îşi încredinţă sufletul lui Dumnezeu, în 373, înconjurat de un mare număr
de călugări şi asceţi ieşiţi din mănăstirile lor, din pustiul lor, din peştera
lor, pentru a lua parte la ultimele clipe ale sale. Le lasă un testament
emoţionant, plin de smerenie şi de căinţă, în care cere stăruitor tuturor celor
care îl iubesc să nu îl cinstească prin ceremonii funerare măreţe, ci să îi
depună trupul în groapa străinilor, dăruindu-i, drept flori şi miresme, ajutorul
rugăciunilor lor.
Tot în această zi, pomenirea Preacuviosului Părintelui nostru Isaac Sirul,
episcop de Ninive.
Sfântul Isaac Sirul, episcop de Ninive, a trăit în secolul al şaselea. El şi
fratele său au intrat în mănăstirea ascetului Matei lângă Ninive şi au primit
tunsoarea monahală. Învăţătura sa, virtuţile şi modul de viaţă ascetic au atras
atenţia fraţilor şi aceştia i-au propus să conducă treburile mănăstirii. Sfântul
Isaac nu voia o asemenea povară asupra lui, preferând să trăiască în
singurătate, de aceea a părăsit mănăstirea pentru a vieţui în pustiu.
Fratele său a insistat de mai multe ori pe lângă el să se întoarcă la
mănăstire dar nu a acceptat. Cu toate acestea, când renumele sfinţeniei vieţii
sale s-a răspândit, a fost făcut Episcop de Ninive. Văzând cruzimea şi
neascultarea locuitorilor cetăţii, sfântul a simţit că era peste puterile lui să
le fie conducător şi cu atât mai mult plângea de dorul singurătăţii. Odată, doi
creştini au venit la el, cerându-i să le judece o pricină. Unul confirma că
datora bani celuilalt, dar cerea să i se mai dea puţin răgaz. Cel care îl
împrumutase îl ameninţa că îl va duce la judecată pentru a-l forţa să plătească.
Sfântul Isaac, cu un citat din Evanghelie, îi ceru să fie milos şi să îi mai
lase datornicului ceva timp până să plătească. Omul îi spuse : "Mai lasă-mă cu
Evanghelia ta!". Sfântul Isaac îi răspunse : "Dacă nu te supui poruncilor
Domnului din Evanghelie, ce mai vrei de la mine?" După numai cinci luni ca
Episcop, Sfântul Isaac s-a retras din funcţie şi a plecat în munţi să trăiască
împreună cu pustnicii. Mai târziu, s-a dus la mănăstirea din Rabban Shabur, unde
a trăit până la moarte, ajungând la un înalt nivel de desăvârşire spirituală.
De la începutul secolului al optulea şi până la începutul secolului al
optsprezecelea, în Europa nu s-a ştiut nimic despre Sfântul Isaac Sirul, cu
excepţia numelui său şi a lucrărilor sale.
Abia în 1719 o biografie a sfântului a fost publicată la Roma, alcătuită de
un autor arab anonim. În 1896, mai multe informaţii despre Sfântul Isaac au fost
date la iveală. Învăţatul soteriolog francez, abatele Chabot, a publicat mai
multe lucrări din secolul al optulea despre istoria Siriei scrise de Iezudena,
episcop de Barsa, unde a fost găsită istoria Sfântului Isaac Sirul.
Fericitul Paladie şi-a făcut o căsuţă mică într-un munte şi s-a închis
într-însa. Şi-a împodobit viaţa cu privegherea, cu rugăciunea necurmată şi cu
postirea. Pentru aceasta a luat de la Dumnezeu darul facerii de minuni. Astfel,
un neguţător care avea mult aur la el, a fost ucis de un ucigaş şi aruncat mort
lângă chilia sfântului. Când s-a făcut ziuă şi s-a vădit fapta, toţi dădeau vina
uciderii pe cuviosul Paladie. Iar el, înconjurat fiind de multă mulţime de
oameni, a făcut rugăciune şi a înviat mortul. Acest mort sculându-se a arătat pe
ucigaş. Şi alte minuni a făcut cuviosul, dar mai ales s-au minunat credincioşii
de virtuţile lui. Mutându-se în pace către Domnul a lăsat Bisericii scrieri
folositoare.
Acest cuvios, lepădându-se de toate cele lumeşti, a locuit ca un sihastru
cincisprezece ani într-o peşteră, aproape de o cetăţuie numită Porfirion. Nişte
desfrânaţi au adus odată la acest cuvios o femeie desfrânată, care sălta cu
neruşinare şi-l îndemna spre păcătuire. Sfântul însă, aducându-i aminte de
muncile focului ce vor să fie, a adus-o la pocăinţă şi la credinţa în Hristos.
Dar fiindcă nimeni nu scapă de cursele vicleanului, s-a întâmplat ca şi acest
cuvios să cadă în mare ispită. Căci lăsându-se biruit de pofta trupului a căzut
atât de jos încât a ajuns şi la păcatul uciderii. Şi venindu-şi în fire şi
gândindu-se la adâncul prăpastiei în care se găsea, s-a deznădăjduit de mântuire
şi a plecat în lume. Pe drum însă l-a întâmpinat un monah cuvios şi plecându-se
sfătuirilor acestuia, s-a vârât într-un mormânt, unde a îndurat vieţuire foarte
aspră. Şi făcându-se secetă în acel loc, Dumnezeu a adus la cunoştinţa
episcopului cetăţii că, de nu va face rugăciune Iacov cel din mormânt, nu va
conteni seceta. Atunci episcopul cu tot poporul, ducându-se la el, l-au
înduplecat, după multe rugăminţi, să se roage, şi fericitul făcând rugăciune,
multă ploaie a curs şi pământul s-a săturat de apă. De aici cuviosul luând
nădejdi bune, având ca semn al îngăduinţei lui Dumnezeu ploaia multă care căzuse
la rugăciunile lui, a dus viaţă şi mai aspră. Şi aşa, în vieţuire bună
săvârşindu-se, şi-a dat lui Dumnezeu duhul, multe minuni făcând după moarte.
http://www.noutati-ortodoxe.ro
Acest blog NU este blogul oficial al Bisericii Sf. Nicolae Berceni.
Articolele sunt preluate de pe alte website-uri cu tematica ortodoxa cu mentionarea sursei textului. Realizarea acestui blog se face pe baza de voluntariat fara nici o obligatie fata de Biserica Sf. Nicolea Berceni.
Materialele documentare despre Biserica Sf. Nicolae Berceni au fost puse la dispozitie de Pr. Dr. Penea Gheorghe Cristian (Paroh 1999 - 2011).
Articolele sunt preluate de pe alte website-uri cu tematica ortodoxa cu mentionarea sursei textului. Realizarea acestui blog se face pe baza de voluntariat fara nici o obligatie fata de Biserica Sf. Nicolea Berceni.
Materialele documentare despre Biserica Sf. Nicolae Berceni au fost puse la dispozitie de Pr. Dr. Penea Gheorghe Cristian (Paroh 1999 - 2011).
Puteti contribui la realizarea si actualizarea blogului cu informatii, articole sau fotografii contactand administartorul la:
acheaua_constantin@yahoo.com Articolele respective vor fi publicate cu mentionarea sursei lor.
acheaua_constantin@yahoo.com Articolele respective vor fi publicate cu mentionarea sursei lor.
Biserica Sf. Nicolae Berceni
Biserica Sf. Nicolae Berceni
Slujba Cununie Religioasa
luni, 28 ianuarie 2013
Abonați-vă la:
Postări (Atom)
Invierea Domnului
Anunt
Acest blog este administrat, intretinut si actualizat in mod gratuit de Constantin Acheaua ,cu indrumarea preotului paroh (1999-2011) Pr.Dr. Penea Gheorghe Cristian.
Documentare:
-Arhiva Bisericii Sf. Nicolae Berceni - Ilfov
-Indrumari si recomandari ale preotului paroh (1999-2011) Pr.Dr. Penea Gheorghe Cristian
Editare text:
-Constantin Acheaua cu indrumarea preotului paroh(1999-2011)Pr. Dr. Penea Gheorghe Cristian
Fotografii:
-Constantin Acheaua
Documentare:
-Arhiva Bisericii Sf. Nicolae Berceni - Ilfov
-Indrumari si recomandari ale preotului paroh (1999-2011) Pr.Dr. Penea Gheorghe Cristian
Editare text:
-Constantin Acheaua cu indrumarea preotului paroh(1999-2011)Pr. Dr. Penea Gheorghe Cristian
Fotografii:
-Constantin Acheaua
Biserica Sf. Nicolae Berceni
ARHIEPISCOPIA BUCURESTILOR
Protopopiatul - Ilfov Sud
PAROHIA BERCENI
Comuna Berceni Judet Ilfov
Pr. Dr. Penea Gheorghe Cristian: initiatorul acestui blog si Paroh intre anii 1999 - 2011
Pr. Dr. Caloian Dan ,
Pr. Manu Nicolae ; Paroh din anul 2011 pana in prezent.
Hram: Sfantul Ierarh Nicolae
Protopopiatul - Ilfov Sud
PAROHIA BERCENI
Comuna Berceni Judet Ilfov
Pr. Dr. Penea Gheorghe Cristian: initiatorul acestui blog si Paroh intre anii 1999 - 2011
Pr. Dr. Caloian Dan ,
Pr. Manu Nicolae ; Paroh din anul 2011 pana in prezent.
Hram: Sfantul Ierarh Nicolae
La Slujba
Craciun Fericit !
Postări populare
-
Parintele Paroh Penea Gheorghe Cristian in timpul slujbei la biserica Sf. Nicolae din Berceni. Cuvantul Evangheliei, p...
-
In ziua a sasea din luna decembrie , Biserica Ortodoxa din Romania il praznuieste pe Sfantul Ierarh Nicolae , arhiepiscopul...
-
În această lună, în ziua a douăzeci şi cincea, prăznuirea Naşterii celei după trup a Domnului Dumnezeului şi Mântuitorului nostru Iisus H...
-
TROPAR Îndreptător credinţei şi chip blândeţilor, învăţător înfrânării te-au arătat pe tine, turmei tale, adevărul lucrurilor. Pentru aceast...
-
Craciun Fericit! http://felicitaride-craciun.blogspot.com Scena Nasterii Domnului si inchinarea magilor, realizata in parcul Ci...
-
COMUNA BERCENI CADRUL NATURAL Comuna Berceni este situata in partea de sud-est a Municipiului Bucuresti, in imediata vecinatate, la 13 km...
-
DESCRIEREA BISERICII A. Descrierea si istoricul constructiei bisericii, restaurari, reparatii si starea actuala. Biserica din comuna Berceni...
-
Intrarea principala in Biserica Sf. Nicolae din Berceni Vedere dinspre clopotnita , respectiv intrarea principala in cur...
-
In activitatea sa de peste un deceniu in comuna Berceni, parintele paroh Dr. Penea Cristian a schimbat in mod radical bis...
-
În această lună, în ziua a douăzeci şi cincea, prăznuirea Naşterii celei după trup a Domnului Dumnezeului şi Mântuitorului nostru Iisus...
HRISTOS A INVIAT !