Floriile - Intrarea Domnului in Ierusalim
Sarbatoarea Intrarii lui Hristos in Ierusalim este cunoscuta in popor sub denumirea de Florii.
Parintele profesor Ene Braniste afirma ca aceasta sarbatoare se mai
numea si Duminica aspirantilor la Botez, deoarece in aceasta zi
catehumenii, care fusesera admisi la Botez, mergeau la episcop pentru a
primi Crezul ca marturisire de credinta. Aceasta duminica a purtat si denumirea de Duminica gratierilor, pentru ca in cinstea ei, imparatii acordau gratieri.
Biserica vede in aceasta sarbatoare inaintarea lui Hristos spre jertfa de pe cruce.
El putea sa evite moartea, insa, o primeste de buna voie pentru a o
birui. Lui nu-i este impusa moartea ca o necesitate, asa cum ne este
impusa noua. De aceea El moare pentru altii, nu pentru Sine. El nu avea
pacatul imprimat in firea Sa, ca noi toti, pentru ca S-a nascut ca om
prin voia Sa.
Existand din vesnicie ca Dumnezeu, El a
luat firea omeneasca, dar a incadrat-o in ipostasul dumnezeiesc. Daca
s-ar fi nascut ca orice om din pacat, prin pasiune omeneasca, ar fi
murit pentru El si nu pentru noi. Ar fi ramas in moarte ca orice om,
deci nu ar fi inviat. Intrarea in Ierusalim este o prefigurare a
Intrarii in Ierusalimul ceresc. Astfel, nu intamplator noi cantam in
noaptea de Pasti: "Lumineaza-te, lumineaza-te noule Ierusalim".
In legatura cu acest eveniment, evanghelistul Matei
noteaza: "Spuneti fiicei Sionului: Iata imparatul tau vine la tine
bland si sezand pe asina, pe manz, fiul celei de sub jug" (Matei 21, 5). Floriile si manzul asinei
In interpretarea Sfintilor Parinti, asina preinchipuie poporul iudeu, in timp ce manzul prefigureaza neamurile care urmau sa fie chemate la credinta.
Aceasta interpretare este dreapta,
pentru ca stim ca iudeii il vor prigoni pe Hristos si paganii Il vor
primi. Cei mai multi dintre pagani vor fi purtatori de Hristos de-a
lungul istoriei si vor intra cu El in Ierusalimul de sus, in Imparatia cerurilor.
"Acestea nu le-au inteles ucenicii Lui
la inceput, dar cand S-a preaslavit Iisus, atunci si-au adus aminte ca
acestea erau scrise pentru El si I le-au facut Lui". In general,
ucenicii au inteles foarte putin din ceea ce s-a intamplat cu
Invatatorul lor pana cand El le-a sporit intelegerea (Luca 24,45) si
Duhul lui Dumnezeu i-a luminat cu limbi de foc. Numai atunci au priceput
ei toate lucrurile, aducandu-si-le aminte.
Sfantul Ignatie Brancianinov vede in
"Manzul asinei" si altceva. Acest manz il descopera pe omul manat de
pofte dobitocesti, lipsit de libertatea sa duhovniceasca, legat de
impatimire si de obisnuinta vietii trupesti. Invatatura lui Hristos
desface asinul de iesle, adica de implinirea voii pacatoase si trupesti.
Dupa aceea, Apostolii aduc asinul la Hristos, isi pun pe asin hainele:
pe el Se asaza Domnul si savarseste pe el intrarea in Ierusalim.
Asta inseamna ca dupa ce omul paraseste viata pacatoasa, este adus la Evanghelie si imbracat, ca in niste haine apostolesti, in cunoasterea lui Hristos
si a poruncilor Lui. Atunci Se asaza pe el Domnul, aratandu-i-Se
duhovniceste si salasluind duhovniceste in el, precum a binevoit a
fagadui: "Cela ce are poruncile Mele si le pazeste pe ele, acela este
cel ce Ma iubeste: si cel ce Ma iubeste, iubit va fi de Tatal Meu. De Ma
iubeste cineva, a grait El, cuvantul Meu va pazi; si Eu il voi iubi pe
el, si Ma voi arata lui; si Tatal Meu il va iubi pe el, si la el vom
veni, si locas la dansul vom face" (Ioan 14, 21, 23).
Astfel, Hristos Se asaza pe insusirile
firesti ale omului care s-a supus Lui, care si-a insusit invatatura Lui
cea atotsfanta, si il aduce, sezand pe el, in cetatea duhovniceasca a
lui Dumnezeu, in Ierusalimul al carui ziditor este Dumnezeu, nu omul.
Multimea Il primeste pe Mantuitorul in Ierusalim cu aceste cuvinte:
"Osana Fiului lui David; binecuvantat este Cel ce vine intru numele
Domnului! Osana intru cei de sus!" (Matei 21, 9). Invierea lui Lazar
era cauza careia i se datora, in cea mai mare masura, aceasta primire
insufletita. Dar sa nu uitam, ca acelasi popor care-L slavise si-L
primise ca pe un imparat, peste cateva zile va striga, incitat de
farisei si de carturari: "Rastigneste-L! Rastigneste-L!".
Evreii care participau la aceasta
sarbatoare, asteptau de la Hristos sa fie un conducator care sa modifice
situatia politica in folosul lor, si nu un Dumnezeu coborat printre
oameni, spre a-i izbavi de pacat. E adevarat ca au existat si multi
iudei care s-au daruit Domnului, crezand in El fara sovaiala.
Floriile si ramurile de salcie
Floriile si ramurile de salcie
Dupa modelul multimii din cetatea
Ierusalimului care l-a intampinat pe Mantuitorul cu ramuri de finic,
Biserica Ortodoxa a randuit ca in aceasta zi sa imparta credinciosilor
ramuri de salcie binecuvantate. Ramurile de salcie simbolizeaza biruinta asupra mortii.
In duminica Floriilor, Biserica a randuit sa fie dezlegare la peste. In seara acestei duminici, incep deniile din saptamana Sfintelor Patimi.
crestinortodox.ro