Acest sfânt a trăit pe vremea împăratului Liciniu. Se trăgea după neam din Evhaita şi locuia în Iracleea, care se află lângă marea Neagră. El întrecea pe mulţi cu podoaba sufletului, cu frumuseţea trupului şi cu puterea cuvintelor; şi toţi căutau să-i câştige prietenia. Chiar şi Liciniu s-a găsit multă vreme în legătură cu el, cu toate că auzise că este creştin şi că defăimase pe idoli. Odată Liciniu a trimis pe câţiva bărbaţi din Nicomidia, care erau de acelaşi rang cu Teodor, şi le-a poruncit să aducă cu cinste înaintea lui pe mucenic. Când aceştia s-au întors şi i-au spus lui Liciniu răspunsul fericitului Teodor (cum că se cădea mai degrabă ca împăratul să se ducă acolo, cu cei mai mari dintre zeii lui) atunci împăratul a pornit îndată la Iracleea. Iar sfântul Teodor, pregătit de mai înainte fiind prin vedenii ce i-au fost trimise în vis de Dumnezeu, când a auzit că Liciniu se apropie, a încălecat pe cal şi i-a ieşit înainte, cinstindu-l precum se cuvine. Şi Liciniu întinzându-i mâna dreaptă, şi întrebându-l de sănătate, a intrat în cetate, şi şezând într-un loc înalt, îndemna pe fericitul Teodor, să aducă jertfă zeilor săi. Iar sfântul, cerând lui Liciniu pe zeii cei mai de seamă, ca şi cum ar fi voit să-i cinstească mai întâi acasă, şi numai după aceasta să le aducă şi jertfe de obşte, împăratul dându-i voie, el a luat pe zeii cei de aur şi de argint, şi la miezul nopţii i-a sfărâmat, şi făcându-i pe toţi mici bucăţi, i-a împărţit celor săraci şi celor lipsiţi. Şi când s-a făcut ziuă Maxenţiu Comentarisie a spus împăratului, că a văzut capul zeiţei celei mari, Artemida, în mâinile unui sărac.
De aceea, din porunca lui Liciniu, sfântul a fost prins şi adus înaintea lui, unde a fost supus la nenumărate chinuri şi apoi a fost aruncat în temniţă cu picioarele în butuci, unde a petrecut acolo nemâncat şapte zile. După aceea iarăşi a fost scos şi supus la şi mai grele chinuri în timp ce era pironit pe cruce, în văzul mulţimii din care mulţi luau parte la chinuirea sfântului, care răbda chinurile cu ajutorul lui Dumnezeu. Văzând aceasta, au crezut în Hristos optzeci şi cinci de oameni şi după dânşii alţi trei sute de slujitori, a căror căpetenie era antipatrul Chestiu, care fiind trimişi să omoare pe cei dintâi, au crezut în Hristos. Şi dacă Liciniu, a văzut că se face zgomot mult în cetate, a poruncit să se taie capul sfântului. Dar mulţime multă de creştini s-a ridicat să-i oprească şi abia potolindu-i sfântul, şi făcând rugăciuni către Hristos, i-au tăiat capul, săvârşindu-şi astfel calea muceniciei sale. Iar sfintele lui moaşte au fost mutate din Iracleea la Evhaita, şi puse în locaşul părinţilor săi, precum a poruncit mucenicul, lui Avgar, tahigrafului său, să facă. Acesta, fiind de faţă la mucenicia lui, a scris mai pe larg toată istoria muceniciei sale, întrebările pe care le-a primit şi răspunsurile pe care le-a dat şi a mai descris şi vremea şi chipurile chinurilor sale de multe feluri, precum şi ajutorul pe care l-a primit de la Dumnezeu.
Tot în această zi, pomenirea sfântului prooroc Zaharia.
Numele Zaharia se tâlcuieşte: pomenirea lui Dumnezeu. El era din neamul lui
Israel din seminţia lui Levi, şi s-a născut în Galaad. A venit apoi în Ierusalim
din ţara caldeilor, bătrân foarte; şi aflându-se acolo, a proorocit multă vreme
poporului şi a dat multe semne pentru dovedirea celor grăite de el. A spus lui
Iosedec, că va naşte fecior şi se va face preot al Domnului în Ierusalim. A
binecuvântat pe Salatiil pentru fiul său, zicându-i: tu vei naşte fiu şi vei
pune numele lui Zorobabel. Şi în vremea lui Cirus, împăratul perşilor, a dat
semn, despre Cresus împăratul Lidiei. Şi a mai înfăţişat cele cu privire la
prădarea Ierusalimului, la sfârşitul lui Israel, la începutul şi sfârşitul
limbilor şi la dărâmarea templului; şi cu privire la încetarea proorocilor, a
preoţilor şi a sâmbetelor, şi cu privire la judecata a doua. Şi proorocind şi
alte multe, a răposat în bătrâneţi bune; şi a fost îngropat aproape de mormântul
proorocului Agheu.
Tot în această zi, pomenirea sfintelor surori Marta şi Maria,
şi a cuviosului Licarion mucenicul, care de sabie s-au săvârşit.
Sfintele Marta şi Maria, fiind surori, vieţuiau în singurătate, păzindu-şi
fecioria. Trecând pe acolo pe unde petreceau ele ighemonul locului, ele scoţând
capul pe fereastră au strigat că sunt creştine. Şi ighemonul înduioşându-se de
moartea lor cea în floarea vârstei, ele au grăit împotrivă arătând cã moartea
cea pentru Hristos nu este moarte, ci viaţă fără de sfârşit. Tot asemenea şi
Licarion care era un copil, ce trăia laolaltă cu ele, spunând că este creştin,
din porunca ighemonului a fost răstignit împreună cu ele pe cruce. Şi fiind
împunşi cu sabia de călăi, şi-au dat sfintele lor suflete în mâinile lui
Dumnezeu. http://www.noutati-ortodoxe.ro