În această lună, ziua a zecea, pomenirea sfântului sfinţitului mucenic
Haralambie, şi a celor ce au crezut şi s-au săvârşit împreună cu el: Porfiriu şi
Vaptos, care s-au săvârşit de sabie, şi sfintele trei femei muceniţe care s-au
omorât de sabie pentru că au crezut în Hristos, prin sfântul Haralambie.
Sf. Haralambie, Episcopul Magnesiei (Asia Mica) a răspândit cu succes credinţa în Mântuitorul Hristos, călăuzindu-i pe oameni pe calea mântuirii. Vestea despre practicile lui Haralambie a ajuns la urechile ighemonului Lucian şi a comandantului de armată Luchie, care l-au arestat pe sfânt şi l-au adus în faţa judecăţii, unde el şi-a mărturisit credinţa în Hristos, refuzând închinarea la idoli.
În ciuda vârstei înaintate (sfântul avea 113 ani), aceştia l-au supus la torturi inimaginabile. I-au rupt carnea cu cârlige de fier şi l-au jupuit de piele, timp în care sfântul le mulţumea torţionarilor săi, spunând: "Vă mulţumesc, fraţilor, că mi-aţi reînnoit sufletul care doreşte să se unească cu veşnicia!"
Văzând că sfântul rabdă durerile fără să scoată vreun cuvânt rău, doi soldaţi, Porfirie şi Vaptos au crezut în Hristos şi au fost omorâţi prin tăierea capului cu sabia. La fel, alte trei femei care au văzut puterea sfântului de a îndura chinurile, L-au lăudat pe Hristos şi au fost imediat martirizate.
Luchie a turbat de mânie la vederea celor întâmplate şi a apucat el instrumentele de tortură, începând să-l rănească pe sfântul martir, când deodată mâinile i-au căzut ca secerate de sabie, rămânându-i atârnate de corpul sfântului. Apoi guvernatorul l-a scuipat în faţă pe sfânt şi gura i s-a întors la ceafă.
Luchie l-a implorat pe sfânt să-l salveze cu rugăciunile sale şi să se milostivească de el, iar martirul în bunătatea să s-a rugat pentru cei doi şi s-au vindecat pe loc. La vederea acestor minuni, mulţi din cei prezenţi au trecut la creştinism, printre care şi Luchie, care a căzut la picioarele sfântului episcop şi l-a rugat să-l boteze.
Luchie i-a spus despre cele întâmplate împăratului Septimiu Sever (193-211), care se afla atunci în Antiohia (vestul Asiei Mici). Împăratul a ordonat să fie adus Sf. Haralambie la el în Antiohia. Soldaţii i-au legat barba în jurul gâtului şi l-au tras de ea pe drum. Apoi i-au înfipt un piron de fier în trup dar împăratul nu s-a mulţumit şi le-a cerut să-l chinuie şi mai mult, arzându-l încetul cu încetul. Dar Dumnezeu l-a ocrotit pe sfânt şi acesta a rămas nevătămat.
La cererea păgânului împărat, ca să-i dovedească puterea Dumnezeului său, Sf. Haralambie a făcut multe şi mari minuni cu harul lui Dumnezeu, înviind din morţi un tânăr şi izgonind diavolul dintr-un om chinuit de 35 de ani, astfel încât mulţi oameni au crezut în Hristos Mântuitorul. Chiar şi fiica împăratului, Galinia, a trecut la creştinism zdrobind cu mâinile ei pe idoli, de două ori la rând, într-un templu păgân. Împăratul a mai dat ordin să-i zdrobească sfântului gura cu pietre şi să-i ardă barba dar sfântul a întors flăcările asupra chinuitorilor săi.
Plin de răutate drăcească Septimiu Sever împreună cu un eparh numit Crisp au hulit numele lui Dumnezeu, îndrăznind să-L provoace pe Dumnezeu şi să-L cheme să vină pe pământ să-i înfrunte pe ei, cei puternici. Atunci Domnul a dat un cutremur înfricoşător, ridicându-i pe cei doi păgâni în aer şi nu i-a lăsat pe pământ până când Sf. Haralambie nu s-a rugat pentru ei. N-a trecut mult şi după ce şi-a revenit din sperietură, împăratul a dat din nou ordine să-l tortureze pe sfânt.
În cele din urmă, Sf. Haralambie a fost condamnat la tăierea capului cu sabia. În timpul rugăciunii dinainte de moarte, cerurile s-au deschis şi sfântul a văzut pe Mântuitorul şi pe îngerii săi. Sfântul martir i-a cerut lui Dumnezeu să aibă grijă de locul unde vor rămâne moaştele sale, ca acel loc să nu sufere niciodată de foame sau boli, să aibă prosperitate, pace, abundenţă de fructe, roade şi vin, iar sufletele oamenilor din acel loc să fie mântuite. Domnul i-a promis că o să-i îndeplinească dorinţele şi S-a ridicat la cer împreună cu sufletul martirului Haralambie. Din mila Domnului, sfântul a murit înainte de a fi executat. Galinia a îngropat trupul martirului cu multă onoare.
În hagiografia şi iconografia greacă Sfantul Haralambie este reprezentat ca preot, pe când sursele ruseşti îl prezintă ca episcop.
Tot în această zi, pomenirea sfintelor muceniţe şi fecioare:
Enata şi Valentina şi a mucenicului Pavel.
Dintre aceste două fecioare, Enata era din ţinutul Gaza, iar Valentina din
Cezareea. Când ighemonul Firmilian sta la judecată, a fost adusă viteaza
fecioară Enata, care fiind întrebată dacă se leapădă de Hristos, şi ea
mărturisind că Hristos este Dumnezeu, a fost chinuită cumplit. Atunci cinstita
Valentina şi ea fecioară fiind şi nesuferind să vadă neomenia şi cruzimea celor
săvârşite, s-a umplut de îndrăzneală, şi când i s-a poruncit ca să aducă jertfă
idolilor, căci acolo lângă scaunul de judecată, se găsea un jertfelnic, ea l-a
izbit cu picioarele şi l-a surpat împreună cu focul ce era pe el. Atunci tiranul
mânuindu-se, a chinuit-o cumplit şi pe ea. Şi încetând a le mai chinui, a
hotărât să fie arse în foc. După aceasta a fost adus la pătimire sfântul Pavel.
Şi după ce a suferit mai multe chinuri şi s-a arătat mai presus de patimi, cu
harul lui Hristos, a fost osândit la moarte de sabie. Iar el, mulţumind lui
Dumnezeu şi rugându-se pentru cei de o credinţă cu el, a primit tăierea
cinstitului sãu cap, dându-şi duhul în mâinile lui Dumnezeu
Tot în această zi, pomenirea preacuviosului părintelui nostru
Zenon.
Cuviosul părintele nostru Zenon era de neam din Cezareea Capadociei, fiu de
părinţi bogaţi şi vestiţi. Făcea parte dintre ostaşii care duceau cu cea mai
mare grabă scrisorile împărăteşti. Dar înţelegând nestatornicia şi puţinătatea
vieţii, a lepădat brâul cel ostăşesc şi a intrat într-o peşteră (căci sunt multe
astfel de peşteri în muntele de lângă Antiohia), ca să-şi cureţe sufletul prin
osteneli sihăstreşti. Nu avea nici sfeşnic, nici ladă, nici masă, nici aşternut.
Aşternutul lui era o grămăjoară de fân, pusă peste pietre. Drept haină avea o
rasă veche; hrana lui era o pâine pentru două zile; iar apa şi-o aducea singur
de departe. Prin asemenea osteneli el a dobândit mult har de la Dumnezeu.
Astfel, când isaurii au năvălit odată asupra locurilor acelora, au junghiat pe
mulţi sihaştri. Dar el numai prin rugăciunea sa, a întunecat vederile acelora.
După aceasta însă nu a mai trăit, căci ostenelile lui au luat sfârşit,
mutându-se către cereştile locaşuri. http://www.noutati-ortodoxe.ro