În această lună, ziua a nouăsprezecea,
pomenirea sfinţilor apostoli Arhip, Filimon şi Apfia.
Aceştia au trăit pe vremea împărăţiei lui Neron, fiind
ucenici al apostolului Pavel. Astfel întâmplându-se serbarea zeiţei Artemida în
Colose, care este o cetate a Frigiei, şi aceşti apostoli făcând doxologie în
bisericã, au venit asupra lor slujitorii idolilor; ceilalţi credincioşi au
fugit, iar apostolii au rămas şi au fost prinşi şi duşi la ighemonul Androclis.
Acela numaidecât a început să-l bată pe Arfip, şi nevrând să jertfească idolului
ce se numea Min, a fost îngropat până la brâu, şi aşa l-au ucis cu pietre. Iar
sfinţii Filimon şi Apfia chinuiţi fiind cu multe feluri de chinuri, s-au
săvârşit şi ei muceniceşte.
Tot în această zi, pomenirea sfinţilor
mucenici Maxim, Teodot, Isihie şi Asclepiodota.
Aceştia stând înaintea ighemonului, şi neînţelegând să se
lepede de Hristos, la multe chinuri au fost supuşi. Dar răbdând chinurile cu
bucurie, au fost cu toţii loviţi cu pietre, târâţi în nişte locuri pline de
hăţiş şi la sfârşit s-au săvârşit de sabie.
Tot în această zi, pomenirea preacuviosului
părintelui nostru Ravula.
Sfântul părintele nostru Ravula s-a născut în cetatea
Samosata şi a primit învăţătura de la un oarecare Varipsava, care era un bărbat
însemnat. Ravula vorbea limba siriană şi din vârstă fragedă dând dovadă de viaţă
virtuoasă, s-a făcut monah şi, retrăgându-se prin munţi şi peşteri, petrecea ca
marele Ilie şi ca marele Ioan Botezătorul. După câţiva ani, ducându-se în
Fenicia, împreună cu un alt frate, şi strălucind şi mai luminat cu faptele bune,
fără de vrerea lui a ajuns cunoscut tuturor. Pentru aceasta, cu ajutorul
împăratului Zenon şi a lui Ioan episcopul Beritului, a făcut o mănăstire în
mijlocul muntelui. Şi astfel Ravula şi cei împreună cu el, s-au aflat în
mijlocul închinătorilor la idoli; pe de o parte dojenindu-i, iar pe de alta
sfătuindu-i, mai pe toţi locuitorii de acolo i-au adus la cunoştinţa lui
Dumnezeu. Aceasta a fost cea dintâi faptă vestită a fericitului. Iar după
moartea lui Zenon, a luat sceptrul împărăţiei Anastasie. Cu ajutorul acestuia,
sfântul a făcut o altă mănăstire în Bizanţ, care s-a numit Ravula, şi a mai
întemeiat şi alte mănăstiri în multe locuri. Acest fericit era osârduitor întru
toate, cucernic, blând, primitor, învăţător, fără de mânie, milostiv, iubitor de
fraţi şi plin de milostivire către toţi. Şi cu orice fel de meşteşugire ar fi
căutat vicleanul diavol, sau cu vreo patimă pe ascuns să-l supere, el fiind un
foarte bun cunoscător al Scripturii celei vechi şi al celei Noi, alegând
zicerile cele împotriva patimii şi aducându-le la îndeplinire, izgonea supărarea
lui. Aşa era fericitul acesta. Şi a trăit până în vremea lui Iustinian cel mare, care a zidit sfânta Sofia. Şi ajungând la optzeci de ani, şi trăind puţin după aceasta, a auzit glas de sus zicându-i: "Veniţi către Mine toţi cei osteniţi şi împovăraţi şi Eu vă voi odihni pe voi". Acest glas auzindu-l a zăcut puţin, şi s-a mutat către Domnul.
Tot în această zi, pomenirea preacuvioşilor
părinţilor noştri şi mărturisitorilor Eugeniu şi Macarie.
Pe când, cu îngăduinţa lui Dumnezeu, împărăţea în Bizanţ
Iulian Apostatul, toţi creştinii fugeau şi se ascundeau, ca să nu vadă
spurcatele jertfe ce se aduceau la idoli. Iar elinii, cei de un cuget cu el, nu
numai că făceau desfrânări împreună cu dânsul, ci încă şi pe creştini, împotriva
voinţei lor, îi sileau să facă aceleaşi desfrânări. Atunci Macarie şi Eugeniu,
slujitorii lui Hristos, fiind prinşi, au mărturisit pe Hristos că este Dumnezeu
adevărat. Iar pe păgânul împărat l-au mustrat ca pe un călcător al credinţei lui
Hristos, şi că s-a făcut elin şi închinător de idoli. Pentru aceasta, împăratul
umplându-se de mânie, a poruncit să fie legaţi cu curele subţiri şi spânzuraţi
cu capetele în jos. Şi multe ceasuri au fost afumaţi cu fum iute de gunoi. Apoi
roşind în foc un grătar de fier, a poruncit ca sfinţii să fie întinşi goi pe
grătar. Iar fericiţii ridicându-şi ochii la cer, prin dumnezeiască putere au
răbdat chinurile. Atunci legându-i în lanţuri de fier, i-a trimis în surghiun în
Mauritania. Mucenicii călătorind către locul de surghiun se bucurau că sunt
prigoniţi pentru Hristos; şi cântau împreună: "Fericiţi cei fără prihană în
cale, care umblă în legea Domnului" şi se veseleau cu duhul. După ce au ajuns
acolo, s-au suit pe un munte înalt petrecând singuri. Iar cei din locul acela le
ziceau lor: fugiţi, fraţilor, departe de locul acesta, că un balaur rău
locuieşte aici, care omoară pe cei ce se apropie. Dar sfinţii le-au zis:
arătaţi-ne nouă peştera în care locuieşte fiara. Deci, i-au dus pe ei şi le-au
arătat de departe peştera. Şi plecând genunchii la pământ, fericiţii au făcut
rugăciune; şi îndată pogorându-se fulger din cer, a ars pe balaur, de îndată ce
a ieşit afară. Această minune văzând-o cei de acolo, elini fiind, au crezut în
Domnul nostru Iisus Hristos. Şi intrând sfinţii în peştera balaurului, au făcut
rugăciuni timp de treizeci de zile, neavând nimic de mâncare şi de băutură. Iar
după aceasta s-a auzit un glas zicând: robi ai adevăratului Dumnezeu şi
Mântuitorului nostru Iisus Hristos, apropiaţi-vă de piatra aceasta de lângă voi.
Iar ei apropiindu-se, au văzut într-însa lumină şi despicându-se piatra în două,
a ieşit multă apă, din care scoţând sfinţii şi bând spre îndestulare, s-au
uşurat îndată de foame şi de sete. Şi în ziua a treizecea, sfinţii au cerut prin
rugăciune să fie sloboziţi şi să petreacă împreună cu Hristos. A căror rugăciune
auzind-o Domnul, i-a mutat pe amândoi la Sine.
Tot în această zi, pomenirea preacuviosului
părintelui nostru Conon.
Cuviosul părintele nostru Conon era de neam cilician. Încă
tânăr cu vârsta fiind s-a dus la o mănăstire numită Pentucla, care este aproape
de Iordan, făcându-se preot şi ajungând la desăvârşita sihăstrie. Cum bunătatea
lui minunată a ajuns cunoscută lui Petru, arhiepiscopul Ierusalimului, sfântul a
fost rânduit de acesta ca să boteze pe toţi cei ce mergeau la Iordan, unde el îi
ungea cu mir şi-i boteza. Dar pentru că se vedea silit să ungă cu sfântul mir şi
pe femei, se tulbura, om fiind; pentru aceasta voia sã plece din chinovie. Şi de
câte ori îşi punea în cuget ca să se ducă, i se arăta fericitul Ioan Botezătorul
şi Înaintemergătorul Domnului, zicându-i: rabdă, bătrânule, şi te voi uşura de
lupta aceasta. Într-una din zile, a venit ca să se boteze o tânără fecioară,
care era atât de frumoasă la înfăţişare încât sfântul nu putea să o ungă cu
sfântul mir, dezbrăcată; iar fecioara a aşteptat două zile nemiruită şi
nebotezată. Auzind arhiepiscopul de aceasta, s-a spăimântat din pricina
bătrânului, şi pentru aceasta voia ca să rânduiască femeie pentru acest lucru;
dar nu era cu putinţă, căci nimeni nu ar fi îngăduit aceasta. Iar bătrânul
luându-şi cojocelul, a plecat de acolo zicând: nu voi mai sta în locul acesta.
Dar l-a întâmpinat pe el cinstitul Înaintemergător, afară de chinovie, şi i-a
zis cu glas lin: întoarce-te la mănăstirea ta şi te vei uşura de lupta aceasta.
Atunci ava Conon i-a zis cu mânie: crede-mă, nu mă întorc; căci de multe ori ai
făgăduit că mă vei uşura şi nimic nu ai făcut. Atunci, ţinându-l pe el
dumnezeiescul Înaintemergător şi dându-i în lături hainele, l-a pecetluit cu
semnul crucii sub buric şi i-a zis: ava Conon, voiam ca să ai plată pentru
aceste lupte; dar acum întoarce-te şi să nu te mai îngrijorezi pentru aceasta.
Întorcându-se bătrânul la chinovie, a doua zi, a uns cu untdelemn şi a botezat
pe fecioară, nemaiţinând seamă că era femeie. Apoi mai vieţuieşte cuviosul alţi
douăzeci de ani şi ajungând culmea nepătimirii, încât putea fi socotit mai
presus de om, a adormit în pace.
Tot în această zi, pomenirea cuvioasei maicii
noastre Filoteia, cea din Atena, a cărei viaţă e arătată în Noul
Limonariu.
Sfânta Maică Muceniţă Filoteia s-a născut în Atena în anul
1522. Părinţii ei, Syriga şi Angelos Benizelos, s-au făcut remarcaţi nu atât
prin eminenţă şi bogăţie, cât mai ales prin credinţă. Deseori, blânda Syriga o
implora pe Preasfânta Theotokos (= Născătoarea de Dumnezeu) să-i dăruiască un
copil. Rugăciunile ei stăruitoare au fost ascultate şi aşa s-a născut fetiţa
lor, pe care au botezat-o Revula.Părinţii şi-au crescut fiica în dreapta credinţă şi adâncă evlavie până la vârsta de 12 ani când au dat-o spre căsătorie. Soţul ei s-a dovedit a fi un om rău şi necredincios, care o bătea şi o chinuia pe Revula. Ea a îndurat cu răbdare chinurile, rugându-se la Dumnezeu pentru îndreptarea soţului ei.
După trei ani, soţul Revulei a murit iar ea a început să crească duhovniceşte prin post, priveghere şi rugăciune. Sfânta a înfiinţat o mănăstire de maici cu hramul Apostolului Andrei Cel Dintâi Chemat (prăznuit în 30 noiembrie şi 30 iunie), iar la terminarea mănăstirii ea a fost prima care a acceptat tunderea în monahism sub numele de Filoteia.
În acele vremuri Grecia suferea sub jugul turcesc, mulţi atenieni fiind făcuţi sclavi de cotropitorii turci. Sf. Filoteia făcea tot posibilul să răscumpere cât mai mulţi fraţi de la sclavie. Odată, patru femei au reuşit să fugă de la stăpânii lor turci, care le-au cerut să renunţe la religia creştină, adăpostindu-se în mănăstirea Sfintei Filoteia. Turcii, auzind unde s-au ascuns fugarele, au dat buzna în chilia sfintei şi au bătut-o, după care au dus-o în faţa guvernatorului şi au închis-o. În dimineaţa următoare, turcii i-au dat drumul în faţa unei mulţimi, ameninţând-o că dacă nu renunţă la Hristos va fi tăiată în bucăţi.
Când sfânta a hotărât să ia coroana martiriului, prin mila Domnului s-au adunat ca din senin o mulţime de creştini care i-au împăcat pe judecători şi au reuşit să o elibereze pe sfântă. Întorcându-se la mănăstirea sa, ea a continuat să trăiască în înfrânare, rugăciune şi priveghere, dobândind darul facerii de minuni. Sfânta a construit o altă mănăstire în Patesia, o suburbie a Atenei, unde s-a nevoit în viaţă ascetică alături de surorile ei.
În ajunul praznicului Sfântului Dionisie Areopagitul (prăznuit la 3 octombrie), turcii au prins-o pe Sf. Filoteia şi au torturat-o, lăsând-o mai mult moartă decât vie şi plină de sânge. Plângând de durere, surorile mănăstirii au luat trupul însângerat al sfintei muceniţe şi l-au dus la Kalogreza, unde s-a stins din viaţă la 19 februarie 1589.
La scurt timp după moartea sa, moaştele Sfintei Muceniţe Filoteia au fost aduse la biserica catedralei din Atena.
http://www.noutati-ortodoxe.ro