În această lună, ziua a cincisprezecea,
pomenirea sfântului apostol Onisim, ucenicul sfântului apostol Pavel.
Sfântul Onisim, unul din cei 70 de apostoli, a fost în
tinereţea lui sluga lui Filimon, un creştin de neam bun, din orasul Colose, în
Frigia. Vinovat de greşeală faţă de stăpânul său şi temându-se de pedeapsă, Sf.
Onisim a fugit la Roma, dar cum era rob fugit de la stăpân, a ajuns în temniţă.
Acolo l-a întâlnit pe Sf. Apostol Pavel, de la care a luat cuvinte de învăţătură
luminându-se şi primind botezul.În temniţă Sf. Onisim i-a slujit Apostolului Pavel ca un fiu. Acesta îl cunoştea personal pe Filimon şi i-a trimis o carte plină de iubire în care îi cerea să-l ierte pe robul său şi să-l primească ca pe un frate. Apoi l-a trimis pe Onisim cu scrisoarea aceea la stăpânul său, lipsindu-se de ajutorul de care avea atâta trebuinţă.
După ce a primit scrisoarea, Sf. Filimon nu numai că l-a iertat pe Onisim dar l-a şi trimis înapoi la Roma, la Apostolul Pavel. Mai târziu, el a fost uns episcop în Gaza (prăznuit în 4 ianuarie, 19 februarie şi 22 noiembrie).
După ce Sf. Apostol Pavel s-a mutat la Domnul, Sf. Onisim a rămas lângă apostoli până la sfârşit şi a ajuns să fie sfinţit episcop. După trecerea la Domnul a apostolilor Sf. Onisim a propovăduit Evanghelia în multe părţi şi oraşe: în Spania, Carpetania, Colossae şi Patras. La bătrâneţe Sf. Onisim a ocupat scaunul episcopal la Efes, după Sf. Apostol Timotei. Când Sf. Ignatie Purtătorul de Dumnezeu (prăznuit în 20 decembrie) era dus sa fie executat la Roma, Episcopul Onisim a mers să se întâlnească cu el şi cu alţi creştini, după mărturia din epistola sa către Efeseni.
În vremea împărăţiei lui Traian (89-117), Sf. Onisim a fost arestat şi adus la judecată în faţa eparhului Tertul. Acesta l-a ţinut pe sfânt în temniţă timp de 18 zile după care l-a trimis la închisoarea din cetatea Puteoli. După o vreme, când a vorbit eparhul cu Sf. Onisim, a înţeles că acesta nu s-a lepădat de a sa credinţă creştină şi a hotărât să fie bătut cu pietre şi apoi să i se taie capul cu sabia. Trupul său a fost luat de o femeie cu viaţă sfântă care l-a pus într-un sicriu de argint, acestea petrecându-se în anul 109.
Tot în această zi, pomenirea sfântului
mucenic Maior, care, bătut fiind, s-a săvârşit.
Acest mucenic a trăit pe vremea împăraţilor Maximilian şi
Diocleţian şi a fost ostaş în ceata numită a mavrilor. Dar pe când se afla în
cetatea Gazei a fost pârât la ighemonul de acolo că este creştin. Înfăţişându-se
la judecată, şi mărturisind pe Hristos Dumnezeul său, a fost bătut fără de milă
şapte zile atât de cumplit, încât treizeci şi şase de ostaşi se schimbau
bătându-l. Iar sângele din trupul său curgea ca un pârâu, încât a înroşit
pământul de acolo. Deci vitejeşte pătimind mucenicul lui Hristos nişte chinuri
atât de mari, din ostăşească rânduială de pe pământ, a mers după cuvintele lui
David, în rânduiala ostăşească din cer, dându-şi sufletul în mâinile lui
Dumnezeu.
Tot în această zi, pomenirea părintelui
nostru Eusebiu.
De unde a fost şi din ce părinţi s-a născut acest cuvios,
istoria sa nu arată. Numai aceasta se ştie despre el: că prin sihăstreştile sale
osteneli a câştigat cerul ca patrie. Astfel, mai întâi s-a dus la o mănăstire
unde s-a făcut monah. Apoi s-a suit în vârful unui munte, şi acolo şi-a făcut o
mică îngrăditură de pietre, înăuntrul căreia se nevoia fericitul fără
acoperământ sau umbrire. Avea o haină de piele, iar hrana lui era năut şi bob
muiat; câte odată mânca şi smochine uscate. Dar atât de tare s-a nevoit din
început până la sfârşit, încât şi după de a ajuns la adânci bătrâneţi şi i-au
căzut aproape toţi dinţii, nu şi-a schimbat nici hrana, nici locuinţa, ci
vitejeşte suferea suflările vânturilor celor potrivnice, având faţa zbârcită şi
carnea trupului uscată, încât nici brâul nu putea sta pe mijlocul lui, ci cădea
jos, de vreme ce carnea de sub mijlocul său era topită, ca şi oasele, despre
amândouă părţile mijlocului. Şi fiindcă veneau mulţi la el şi-i tulburau
liniştea, s-a dus la o sihăstrie ce era aproape şi făcându-şi o îngrăditură, în
unghiul zidului, se nevoia acolo după obişnuita sa nevoinţă. Se mai spune despre
el că toate cele şapte săptămâni ale marelui Post mânca numai cincisprezece
smochine uscate, deşi era chinuit de o nespusã boală. Cu asemenea osteneli a
vieţuit peste nouăzeci de ani şi apoi s-a mutat către Domnul. http://www.noutati-ortodoxe.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu