În această lună, în ziua a unsprezecea,
pomenirea celui între sfinţi părintelui nostru Sofronie, patriarhul
Ierusalimului.
Mai târziu, datorită vieţii lui înalte, a ajuns episcop al Ierusalimului. Când sfânta cetate Ierusalim a căzut în mâinile perşilor, el s-a dus la Alexandria, la marele Ioan cel Milostiv, care păstorea pe atunci în scaunul apostolic de acolo. La săvârşirea din viaţă a acestuia, găsindu-se deci la Alexandria, într-un cuvânt de laudă el a arătat toată comoara cea nesfârşită de milostivire şi înălţimea vieţii sfântului Ioan cel Milostiv, deplângându-l şi el îndeajuns de mult.
După ce s-a întors iarăşi în sfânta cetate, nici nu se poate spune cu câtă grijă şi trudă a păstorit Biserica ce-i fusese încredinţată: el nu a dat câtuşi de puţin somn ochilor lui şi aţipire pleoapelor lui. Şi lupta lui nu era numai împotriva demonilor, ci şi împotriva ereticilor, pe care combătându-i cu dovezi din Scriptură şi cu predaniile Părinţilor, ca şi cu învăţăturile lui proprii, îi punea pe fugă. El a lăsat Bisericii multe scrieri vrednice de cuvânt şi de pomenire, în care învaţă pe credincioşi trăirea cea dreaptă şi vieţuirea după voia lui Dumnezeu. Printre aceste scrieri sunt Limonariul (împreună cu Ioan Moshu), viaţa sfântului Ioan cel Milostiv şi Viaţa sfintei Maria Egipteanca, cea deopotrivă cu îngerii printre femei, care a săvârşit în pustiu lupte mai presus de puterile omeneşti. Astfel trăind viaţă bună şi bineplăcută lui Dumnezeu, învăţând şi pe alţii şi slujind ca o adevărată gură a lui Hristos, păstorind cu cuviinţă turma încredinţată lui, după trei ani s-a mutat în pace la Dumnezeu.
Tot în această zi, pomenirea preacuviosului
părintelui nostru Pion, preotul sfintei Biserici din Smirna.
Acesta a fost preot al sfintei Biserici din Smirna şi a
trăit pe vremea lui Deciu împăratul. Pentru credinţa lui a fost prins împreună
cu mai mulţi alţii şi a fost dus mai întâi la Polemon, slujitorul zeilor păgâni,
înaintea căruia a grăit cu curaj despre religie, cu mărturii din Scriptură şi
din istorie, încredinţându-l despre cele viitoare din cele ce s-au întâmplat şi
că Dumnezeu va lămuri prin foc faptele oamenilor. După aceasta sfântul a fost
dus la Elpidiu, un alt dregător de aceeaşi treaptă cu slujitorul zeilor păgâni,
şi în cele din urmă la proconsulul Cvintilian, din porunca căruia a primit
moartea mucenicească prin foc.
Tot în această zi, pomenirea cuviosului
părintelui nostru Gheorghe cel Nou, purtătorul de Dumnezeu şi făcătorul de
minuni.
Acesta a trăit în timpul împăratului Ioan Tsimiskes şi
părăsindu-şi soţia, copiii şi rudele, a ales mai degrabă calea cea strâmtă. Şi
luând asupră-şi jugul lui Hristos cel preauşor, străbătea oraşe şi ţinuturi şi
chiar şi pustiul, lipsit fiind de toate, îndurerat şi suferind. Deci,
făcându-i-se cunoscut de la Dumnezeu sfârşitul, a venit la Constantinopol. Şi
ajungând la biserica sfântului Ioan Teologul, cea din Diipion, şi-a aflat aici
odihna în Domnul, rămânând acolo timp de şapte zile. Când au venit cei ce aveau
să-l îngroape şi au văzut fierul nespus de greu care îi acoperea trupul şi tot
trupul strâns în acest fier, au strigat: Doamne miluieşte. Deci a fost pus
într-o raclă făcută din marmură, în acea biserică, revărsând multe minuni de
vindecări celor ce aleargă la această raclă cu credinţă. Dintre cei care s-au
bucurat de purtarea lui de grijă mulţi mai vestesc şi astăzi tuturor minunile pe
care le-a făcut lor sfântul.
Tot în această zi, pomenirea sfinţilor
mucenici Trofim şi Talu, care au pătimit în Laodiceea.
În zilele împăraţilor Diocleţian şi Maximian, pe când în
Laodiceea era guvernator Asclepiu, s-a pornit o mare prigoană împotriva
creştinilor. Şi fiind prinşi sfinţii mucenici Trofim şi Talu, au fost loviţi cu
pietre timp îndelungat, dar Dumnezeu păzindu-i au rămas neatinşi. Văzând acest
lucru dregătorul şi cei ce erau împreună cu el şi ruşinându-se, i-au lăsat câtva
vreme să trăiască nechinuiţi. Fiind însă pârâţi din nou, au fost aduşi la
judecată; aici, mărturisind cu îndrăzneală, înaintea tuturor, că Hristos este
Dumnezeu adevărat şi luând în derâdere idolii păgânilor şi mustrând pe tirani,
i-au pornit spre mânie. Pentru aceasta, spânzurându-i pe lemne, după ce i-au
dezbrăcat cu totul, au pus de le-au strujit adânc trupurile. Dar sfinţii, pe de
o parte rugându-se lui Dumnezeu, iar pe de alta defăimându-i pe zeii elineşti,
au umplut de mânie pe dregător. Deci acesta hotărându-se sã sfârşească cu ei, a
poruncit să-i răstignească pe cruce.Fiind duşi deci către locul unde urma să fie răstigniţi, mulţime multă de popor venea după ei. Şi în timp ce erau răstigniţi se rugau şi grăiau poporului cele ziditoare de suflet. Iar mulţimea se grăbea să se atingă de sfintele trupuri ale sfinţilor, unii adunând din picăturile lor de sânge, alţii vreun ştergar, alţii vreun obiect de metal care se găsea asupra lor, alţii, în sfârşit, vreun alt lucru. Pe aceştia binecuvântându-i şi făcându-le urări de bine, şi-au dat sfintele lor suflete lui Dumnezeu. Unii dintre credincioşi luând rămăşitele pământeşti ale sfinţilor şi ungându-le cu miruri şi înfăşurându-le în giulgiuri, le-au aşezat în biserică. Şi venind acolo şi femeia lui Asclipeu şi simţind balsamul care ieşea din racla sfinţilor mucenici, a aşternut deasupra raclei o îmbrăcăminte de foarte mare preţ. La câtva vreme după aceasta Zosim şi Artemiu, doi bărbaţi evlavioşi şi credincioşi, care erau din aceeaşi cetate cu sfinţii, luând cu ei racla cu moaştele cele sfinte, au dus-o în cetatea lor, Stratonichi, ca la o milă depărtare, şi au aşezat-o într-un mormânt săpat într-o stâncă.
http://www.noutati-ortodoxe.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu