În această lună, în ziua a douăzeci şi doua, pomenirea sfântului apostol Timotei, ucenicul sfântului apostol Pavel.
Sfântul apostol Timotei era din cetatea Listra. Tatăl său a fost elin şi maică-sa evreică, numita Eunice. Timotei s-a făcut ucenic al apostolului Pavel şi scriitor şi propovăduitor al dumnezeieştii Evanghelii. Mai în urmă, apostolul Pavel l-a pus episcop în Efes, după ce sfântul Ioan Evanghelistul, episcopul cel dintâi al Efesului, fusese izgonit de împăratul Domiţian în insula Patmos. Timotei a avut dascăl nu numai pe Pavel ci şi pe Evanghelistul Ioan de care se alipise. Sfântul Irineu, episcopul Lugdunului, povesteşte că apostolul Ioan, fiind aruncat de valurile mării, a ajuns la Efes şi mai apoi a fost iarăşi izgonit în Patmos. Pe când fericitul Timotei cârmuia cu credinţă Episcopia Efesenilor, închinătorii la idoli, ţinând odată o sărbătoare a lor numită catagoghion, în Efes, au ieşit pe străzi cu idolii în braţe şi cu măciuci în mâini, cântând cântece, purtând măşti, gonind ca nişte tâlhari pe bărbaţi şi pe femei, şi omorând chiar pe mulţi oameni din popor. Pentru aceasta, episcopul Timotei i-a dojenit şi i-a îndemnat să se ferească de astfel de fapte urâte. Însă ei năvălind asupra lui cu măciuci l-au omorât. Sfintele lui moaşte au fost aduse în Constantinopol de sfântul Artemie Duxul, din porunca marelui împărat Constantin, şi au fost puse în biserica Sfinţilor Apostoli, unde i se face şi pomenirea.
Anastasie se născuse în ţinutul Razih, în satul Nuni. La început se numea Magundat, fiind fiul vrăjitorului Vav, de la care a învăţat meşteşugul vrăjitoriei, mai înainte de a intra în ceata ostăşească a tiranilor. Perşii, prădând Ierusalimul, au luat mulţi robi, precum şi cinstitul lemn al făcătoarei de viaţă Cruci, pe care Domnul nostru Iisus Hristos a suferit pătimirea în trup. Pentru minunile făcute de sfânta Cruce în Persia, se dusese vestea că Dumnezeul creştinilor a venit acolo. Iar Magundat fiind biruit de dorul lui Dumnezeu, încerca cu multă osârdie să afle ce este cu sfânta Cruce. Şi aflând de la un creştin toată iconomia dumnezeiască a Crucii, a crezut în Hristos şi a dorit să se facă următor patimilor Lui. S-a dus apoi la Calcedon de unde aflând de înfrângerea perşilor de către Heraclie împăratul, a plecat la Ierapole, unde găzduind la un argintar, lucră împreună cu el meşteşugul argintăriei. De aici s-a dus la Ierusalim unde s-a botezat, fiind numit Anastasie. După aceea a intrat în mănăstirea sfântului Sava, unde a luat schima monahilor. Înaintând pe calea cea bună a virtuţilor, citea Sfintele Cărţi, învăţa pe de rost Psaltirea şi dorea cu ardoare să-şi sfârşească viaţa prin suferinţe muceniceşti şi prin sânge. Zugrăvelile de pe pereţii bisericilor cu chipurile sfinţilor şi vieţile lor scrise în cărţi îi aprindeau dorul să le urmeze pilda vieţii. Pentru aceasta a avut şi un vis, în care i s-a arătat un pahar de aur plin de vin pe care l-a băut, socotind că acesta era semnul că dorinţa lui de a mărturisi pe Hristos se va împlini. De aceea, după ce s-a împărtăşit cu dumnezeieştile Taine, a ieşit din mănăstire şi s-a dus în Cezareea Palestinei, unde întâlnindu-se cu nişte vrăjitori şi batjocorind faptele lor, a fost prins de ei şi dus la Marzavanas, stăpânul lor. Acesta l-a pus să care pietre, iar mulţi îl batjocoreau, smulgându-i barba şi bătându-l foarte rău. Mărturisind pe Hristos înaintea lui Hosroe, împăratul perşilor, şi neprimind să se întoarcă la legea lor persană a fost multă vreme chinuit şi în cele din urmă i s-a tăiat capul.
Tot în această zi, pomenirea
sfinţilor mucenici Manuil, Gheorghe, Petru, Leon, Sioniu, Gavril, Ioan, Parod şi
alţi trei sute şaptezeci şi şapte de mucenici.
Aceşti sfinţi mucenici, care se trăgeau din felurite locuri
şi eparhii, erau locuitori ai Adrianopolei. Iar bulgarii cei necunoscători şi
nemulţumitori au venit să pună stăpânire pe greci. Şi robind pe traci şi pe
macedoneni, s-au îndreptat spre împărăteasa cetăţilor şi ajungând la Adrianopol
au cucerit cetatea aceasta după trei zile de lupte, în anul 814. Atunci la
Bizanţ împărăţea răucredinciosul Leon Armeanul, cel ce lupta împotriva sfintelor
icoane; iar în fruntea bulgarilor se găsea Crum. Acesta, punând stăpânire pe
Adrianopol, a gonit din cetate patru mii de creştini, împreună cu episcopul pe
care l-a trântit la pământ şi l-a călcat cu picioarele pe grumaji. După moartea
lui Crum a urmat Ducum şi apoi Diteng, un om crud şi neomenos. Acesta spintecând
în două pe marele episcop Manuil al Adrianopolei şi tăindu-i mâinile din umeri
l-a aruncat spre mâncare câinilor. Dar pentru sălbăticia lui, fiind pedepsit de
Dumnezeu cu orbirea, a fost ucis de ai săi. Urmaşul său cu numele Murtag, a
omorât pe toţi creştinii care n-au vrut să se lepede de Hristos: pe unii
punându-i în lanţuri şi supunându-i la chinuri, iar pe alţii chinuindu-i în tot
felul. Pe episcopul Develtului, Gheorghe, şi pe episcopul Petru, mai întâi i-au
zdrobit fără milă cu toiegele, apoi le-a tăiat capetele. Asemenea şi pe
ceilalţi, trei sute şaptezeci şi şapte la număr, i-a omorât cu sabia. A tăiat
capetele lui Ioan şi lui Leon, care erau ostaşi creştini, iar sfântului Leon
eunucul, episcopul Niceii, i-a spintecat pântecele cu sabia. Lui Gavril şi lui
Sioniu le-a tăiat capetele cu cuţitul. Pe Parod, sfinţitul preot, l-a pedepsit
să fie omorât cu pietre; şi pe mulţi alţi creştini i-a omorât acest sălbatic
nepomenit, chinuindu-i cu felurite osânde. Dar nu numai Murtag păgânul, ci şi
ceilalţi urmaşi ai lui, stăpânitori ai bulgarilor, au omorât pe creştini după ce
i-au chinuit în tot felul. http://www.noutati-ortodoxe.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu